5 Tips til højere indtjening pr. ordre

5 tips til højere indtjening pr. ordre

Det at skabe en bedre online forretning handler i højeste grad om nudging: At udsætte kunden for nogle valg og muligheder og indtryk der skaber et behov for at gennemføre ordrer så tæt på dine præmisser som muligt. Når du rammer BlackFriday, CyberMonday, Julehandel og januarudsalg, er forskellen mellem god forretning og underskud lig med din indsats ift. at nudge kunden til at tage de valg, du ønsker - og lægge flere af de varer i kurven som har en god fortjeneste end varer med ringe fortjeneste.

Ofte kendetegnes dine kampagneperioder af høj omsætning med lav margin. Så vi vil i denne post prøve at give dig fem tips til, hvordan du tjener mere pr. ordre.

At hæve din gennemsnitsordre kan være interessant fordi:

  • For hver ordre du håndterer, har du omkostninger - ikke kun til fragt men også til pakning, emballering mv.

  • Chancen for, at du får produkter med god margin med i kurven, er større

  • Du får et større udbytte af din customer acquisition

 

1. Hæv grænsen for Gratis Fragt

Sælger du varerne ud til lav margin, kan en ordre betyde direkte tab, hvis du også tilbyder kunden gratis fragt. Under kampagneperioderne kan du arbejde med at tilpasse din fri-fragt grænse (hvis du da har sådan en), og ofte gør en 10'er og en 20'er underværker ift. din profit.

Du kan også overveje at begrænse din fri fragt til din billigste fragtform, så kunden stadig skal betale fragtprisen for levering på hjemmeadressen.

I øvrigt bør din fri-fragt grænse være strategisk udtænkt ift. din gennemsnitlige ordrestørrelse og gennemsnitlige produktpris. Sælger du produkter, der ofte koster 2-300 kr. kan en fri fragt grænse på 350 eller 400 være interessant.

 

Helt konkret:

  • Tilpas din fri-fragt grænse i kampagneperioder

  • Udregn løbende din fragtomkostning pr. ordre, så du altid kender omkostningen - og hvor meget det f.eks. koster at tilbyde fri fragt

  • Tilbyd kun fri fragt på din billigste fragtform og tag betaling for mere fleksibel levering

 

2. Produktanbefalinger - rekommandering

Automatiske produktanbefalinger har en stor påvirkning på din ordrestørrelse. Vi vil som kunder gerne inspireres. De fleste systemer har denne funktionalitet ud-af-boksen. Vi kan varmt anbefale services såsom Raptor Smart Advisor og Nosto for mere intelligent rekommandering, der giver produktanbefalinger baseret på købshistorik, adfærd og konfigurerede præferencer. Automatiseringen sikrer løbende optimering, og resultaterne er overbevisende. 

Dine anbefalinger, automatiserede eller ej, bør tilpasses i dine kampagneperioder, så du sikrer, at der anbefales produkter, der er i tråd med din strategi om at hæve din kurv-størrelse.

 

Helt konkret:

  • Identificér tilbehør til alle dine produktgrupper - brainstorm evt. i dit team

  • Match manuelt dit tilbehør til dine produkter - fokusér på varer med høj omsætning først (kræver evt. udvikling)

  • Opsæt produktbundles, hvor du bundler dine primære produkter, der tiltrækker trafik og omsætning med tilbehør med højere margin

  • Om muligt, forklar sammenhængen mellem det primære produkt og tilbehøret - så kunden forstår, hvorfor det bør tilkøbes


3. Tjen på tilbehøret

Tilbehør er en add-on service, som vi ofte ikke køber på tilbud. Når vi bevæger os i traditionel detail, er det her, at butikkerne ofte skaber den største indtjening. Når du fx køber et TV, tjenes der ofte mere på tilbehøret end på selve TV'et. Denne teknik kan du tage med ind i din online forretning.  Du kan sandsynligvis finde relevant tilbehør til det fleste af dine produktgrupper, og er tilbehørets pris under selve produktets pris, har du mulighed for at hæve din omsætning (og indtjening).

 

Du ved sandsynligvis allerede hvilke produkter, der vil sælge mest - find det tilbehør der er relevant, og få det inkluderet på selve produktsiden. Hvis dit system understøtter det, kan du endda arbejde med “bundlede” priser, hvor du bundler tilbehøret sammen med produktet for at illustrere en yderligere besparelse for kunden, men hvor det stadig er god forretning for dig.

 

Helt konkret:

  • Identificér tilbehør til alle dine produktgrupper - brainstorm evt. i dit team

  • Match manuelt dit tilbehør til dine produkter - fokusér på varer med høj omsætning først (kræver evt. udvikling)

  • Opsæt produktbundles, hvor du bundler dine primære produkter, der tiltrækker trafik og omsætning med tilbehør med højere margin

  • Om muligt, forklar sammenhængen mellem det primære produkt og tilbehøret - så kunden forstår, hvorfor det bør tilkøbes

 

4. Tilbyd add-on services

Man undres over, hvor få webshops der i dag tilbyder add-on services. Det kan være hurtigere/fleksibel levering, indpakning, vedlagt kort eller anden service. Disse add-on services kan både bruges som incitament for højere minimiums-køb, konkurrencefordel eller blot som produkt, som skaber yderligere omsætning. Mange kunder vil gerne betale for ekstra service.

 

Helt konkret:

  • Opsæt hypoteser på hvad dine kunder ville kunne se som ekstra service 

  • Det er svært at tage penge for en ydelse, man har ydet gratis - eksperimentér med priserne inden du evt. yder det som en gratis ekstra service

  • Services kan også være specifikke for enkelte produktgrupper, f.eks. montering, ekstra hurtig levering eller speciel gaveindpakning

 

5. Hav en pris-strategi

Lad dig inspirere af detailbranchen, der til detalje forstår at udnytte potentialet i en stærk pris-strategi. Detailhandlen planlægger i god tid, hvilke produkter der skal markedsføres med specifik tilbudspris og har en nøje udformet strategi for, hvornår produktet fredes i en periode for at kunne overholde lovgivningen på området. Du kan benytte samme taktik, hvilket gør dig stærkere i dine kampagneperioder, hvor du kan signalere stærkere tilbudspriser.

Læs mere om reglerne omkring tilbudspriser: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Vejledning/Vejledning-til-markedsfoeringsloven/Tilbud-og-udsalgspriser/Tilbudspriser

 

Helt konkret:

  • Få inkluderet produkter og priser i din kampagneplanlægning, så du kan dokumentere før/tilbud/efter priser

  • Sæt ikke nødvendigvis alle dine produkter på tilbud på én gang - spar på krudtet og lav evt. tilbud løbende over din kampagneperiode





Kommentarer