BLACK FRIDAY & CYBER MONDAY: FÅ MERE UD AF DENNE SÆSONS TIDLIGE HANDEL

De fleste webshop-ejere og forhandlere kan nok godt skrive under på, at der virkelig er noget om “den søde juletid”. Ikke kun stiger antallet af ordrer, men størrelsen på den gennemsnitlige ordre vokser også og indeholder ofte mere end én vare. Flere forhandlere indhenter en stor del af deres årlige omsætning i årets allersidste kvartal, fordi de forstår at udnytte de to shoppingdage, Black Friday og Cyber Monday. Black Friday opstod i 1930’erne i USA som fredagen efter Thanksgiving for at markere den officielle begyndelse på julehandelssæsonen. Hvor Cyber Monday oprindeligt var tiltænkt som en måde at promovere e-handlen, er den nu alment kendt som en del af Black Friday-konceptet, og forbrugere vælger mere end nogensinde før at gå udsalgs-amok hjemme fra dagligstuens hyggelige rammer.

Som online forhandler har du sikkert lagt nogle planer for julehandlens salg og udsalgsdage samt det efterfølgende januarudsalg, men der er ofte nogle små ekstra ting, du kan gøre for at øge omsætningen. Det er den oplagte mulighed for at nå dit årlige mål, sælge nye varer og komme af med nogle af de varer, der fylder på lageret. Vi har talt med nogle af vores kunder og samlet konkrete forslag og statistikker, som kan hjælpe dig og din webshop godt ind i julesæsonen.

 

Ting at overveje i oktober

Ting at overveje i oktober

 

Lagerbeholdning

Det virker måske åbenlyst, men der er intet, der ville være værre end udsolgte varer inden for de første timer af udsalget. Bestil fra dine leverandører i god tid i forvejen og forsøg at udnytte de tilbudsmæssige fordele, der er ved at købe ind i store partier (på den måde har du også mulighed for at tilbyde dine kunder endnu bedre tilbud). MEN vær obs på sidste års data og foretag et estimat over hvor mange varer, du rent faktisk kan flytte.

 

Betingelser for retur & Betalingsmuligheder

Sørg for at dine retur- og ombytningsregler er nemme at udføre i praksis, før dit udsalg begynder. Mange forhandlere tilbyder mere fleksible retur- og ombytningsregler i den travle julehandel og sikrer sig i øvrigt, at personalet er klædt på til at håndtere retur og ombytning effektivt. Det er også her, at du bør overveje at implementere flere betalingsmuligheder, så du undgår at miste kunder, som foretrækker en bestemt betalingsmåde som fx Paypal.


Performance og Brugervenlighed

Du bør foretage en loadtest af dit site, så du kender dets max belastning. Få bekræftet at dit site kan klare den estimerede traffik + lidt ekstra (man har lov at håbe!), og at sitet er hastighedsopdateret til den kommende periode. Du kan overveje at anvende Queue it som en hjælp til at styre den forhåbentlig store strøm af besøgende på dit site.

Sørg nu for at dit site virkelig er tilpasset i en mobilversion, og at dine tilbud fremstår knivskarpe på både mobil og tablet - for det er allerede nu en realitet, at online shopping i mange lande i høj grad foregår på devices. Gå med et simpelt interface, letlæselige fonts og tydelige CTAs, som er nemme for dine besøgende at klikke sig ind på.


Priser

Vær sikker på at du sælger dine kommende udsalgsvarer til vejl. udsalgspris i ugerne op til tilbudsperioden, for kunder kan nemlig sagtens gennemskue et falskt tilbud. Faktisk bliver forbrugerne advarede om tilbud-som-egentlig-ikke-er-tilbud i flere artikler vedrørende Black Friday og Cyber Monday. Play fair og husk at kunderne nemt kan foretage søgninger og sammenligninger af produkter online.


Indhold

Få gjort dine produktsider klar en uges tid eller to før udsalget, så søgemaskiner kan nå at lægge dem i index og inkludere dem i feeds. Du kunne også oprette en Black Friday- eller Cyber Monday kategori, eftersom kunderne er glade for at kunne overskue alle tilbud på én gang. Nogle forhandlere forbereder en landingsside for Black Friday- og Cyber Monday flere uger forud for udsalget og implementer desuden “hints” som fx en call-to-action, der beder besøgende om at registrere deres mailadresser for at få modtage nyheder om udsalget eller previews af de varer, der vil blive sat ned.

PRO TIP: Udform en julegave-guide eller en look-book.

 

Juleshopping features

Det er let at glemme, at juleshoppernes adfærd er anderledes end den sædvanlige kundes, fordi de køber til andre end dem selv. Det betyder, at en besøgende muligvis browser mere og bruger længere tid på at sammenligne og overveje sine muligheder. Kunden kan blive usikker på størrelser og er formentlig villig til at bruge flere penge på ekstra varer eller features. Prøv at sætte dig selv i kundens sted i løbet af julesæsonen, og så vil du formentlig opdage, at du bruger eller søger efter features, som du ikke normalt behøver, fx størrelsesguides.

Udvælgelse og merchandising af produkter er meget mere vigtig i julesæsonen, fordi de indkøb der bliver foretaget ikke bunder i personlige behov. Det er meget nemmere at shoppe, når man ved, at man mangler et par nye løbesko, end når man køber en gave, fordi man har et bestemt behov eller formål i tankerne. Vi har samlet nogle features, som kan gøre det hele lidt lettere for juleshopperne. Hvis du allerede har disse feautures på dit site, kan du jo overveje at fremhæve dem og sikre, at de kører, som de skal. Foretag en loadtest og trimning af dine features, så du er sikker på, at de virker uden fejl. Hvis du ikke har disse features, vil det være en god ide at få dem implementeret allerede nu.

  • Ønskeliste
  • Save for later
  • Del
  • Tidligere set på
  • Opsalg
  • Krydssalg
  • Toplister
  • Bestsellers
  • Tilbudskategorier
  • Gaveguides
  • Gaveindpakning
  • Besked til modtager af gave
  • Gavekort
  • Rabatkoder
  • Levering til forskellige adresser
  • Sorter kategori efter pris
  • Størrelsesguides


Juleshopping brugeroplevelse dry-run

Dine mest almindelige customer journeys bør testes og optimeres, inden den travle julehandel begynder. Det kan gøres manuelt, og det kan hjælpe at se på sidste års bruger- og salgsdata.

SØGNING: Hvad søgte brugerne på, og hvordan virker disse søgescenarier på sitet denne sæson? Mange søgetermer er sæsonbestemte, og ofte passer kategorier og produkter ikke sammen. Disse bør tjekkes efter, og problemer og fejltilstande fixes. Populære søgeemner for sidste år var for mange af vores kunder: “Gavekort”, “gaveindpakning” og “best-sellers”.
NAVIGATION: Overvej at lave specifikke kategorier for Black Friday-tilbud som fx “Gaveideer”. Lav bannere som viser den besøgende direkte over i disse kategorier.
LANDINGSSIDER: Hvor landede dine besøgende sidste sæson? Planlæg fremad denne sæson og vær sikker på, at de mest populære landingssider er klar.
INDHOLD: Hvilket indhold var populært sidste år? Er det stadig aktuelt, og sælger du stadig aktivt på de områder af din webshop?
STØRRELSESGUIDE: En af vores større kunder er blevet opmærksom på, at lige omkring julesæsonen søgte mange af deres brugere efter en størrelseguide, som på det tidspunkt ikke var tilgængelig. De lagde med det samme en blogpost op og lavede på sitet links til denne post. Vær derfor sikker på, at du har størrelsguide til de af dine kunder, der køber gaver!
NYHEDSBREV: Black Friday og Cyber Monday er muligvis ikke de bedste dage set fra et profitabelt perspektiv, men hvis kunderne giver dig lov til at sende dem nyhedsbreve og tilbud, kan du tjene din profit tilbage over tid. Hvorfor ikke prøve Sleeknote?


MARKETING

Få din email-marketingkampagne udformet, testet og godkendt et par uger før udsalget, da den kommer til at konkurrere med mails fra andre forhandlere. Beslut dig i forvejen for hvilke kanaler, du vil fokusere på, som fx blogposts, email-marketing, Google Adwords eller sociale medier.

Udfør aldrig alle dine marketingaktiviteter på én gang og lav i øvrigt en struktureret tidslinje over dine marketingsindsatser i dagene op mod Black Friday. Hvis du rammer alle dine kanaler på én gang, kan du utilsigtet komme til at skabe en overvældende mængde af trafik på dit site. Desuden skal der, som vi ved, ofte flere indtryk til, før kunden foretager et endeligt køb.


PRO TIP: Personaliser dit udsalg og tilbyd målrettede oplevelser til brugerne, som er baserede på deres præferencer og adfærd. Hvor dette er noget simplere at gøre for tilbagevendende besøgende, er det stadig muligt at bruge behavioral targeting til at vise unikt indhold til besøgende ud fra deres interaktion med din webshop. Hvis en besøgende fx kommer ind på din shop fra en PPC-kampagne for designer rygsække, så sørg for at dine promotions viser rygsække og tasker i stedet for strikvarer.


DINE TILBUD

Prøv at lave årets supertilbud med en seriøs rabat og tydeliggør så fristen for disse tilbud ved at bruge en nedtællingstimer, som skaber en følelse hos brugeren af at skulle “slå til” hurtigt. Motiver juleshopperne til at dele dine tilbud ved at tilbyde rabatkoder, når de deler dine tilbud på sociale medier.

Tænk på, hvad det er, du kan tilbyde, som gør din webshop bedre end alle andres: Fri fragt, kundeservice, pengene-tilbage garanti og varer i bedste kvalitet er bare et par eksempler. Vær sikker på, at du får vist disse fortrin tydeligt på dit site, så din kunde ikke står tilbage og undrer sig over, hvorfor lige din shop skulle være den bedste.


Sørg for at have foretaget en fornuftig opsætning af opsalgsprodukter i takt med at trafikken på dit site øges - så booster du den gennemsnitlige ordreværdi.

 

OPBYG TILLID

Alle content webinarer og seminarer i år har understreget det faktum, at brugere lægger deres tillid hos de webshops, som tydeligt skilter med tillids- og sikkerhedsstempler og pengene-tilbage garantier. Når man tænker på, hvor mange nye besøgende, der vil komme til dit site i løbet af udsalgssæsonen, er det altafgørende at få etableret en troværdighed. Sørg for at din “Om os”-side indeholder rigeligt med informationer om virksomheden, kontaktinformationer og åbningstider. Måske vil det passe ind på dit site at inkludere teamfotos, så du kan vise dine besøgende, at sitet ikke bare er en kold pengemaskine!


SNIG DIG TIL FLERE SALG

Hiv tæppet væk under dine konkurrenter og lancér dit udsalg 12 eller måske endda 24 timer før alle andre. Lancér fx dit udsalg ved middagstid om torsdagen og hold derefter udsalget over weekenden og helt indtil tirsdag for at strække perioden så meget som muligt.


HVER DAG ER EN SÆRLIG DAG

.. I hvert fald for juleshopperne. Foruden Black Friday og Cyber Monday er der mange særlige datoer i løbet af december måned, som eksempelvis “Green Monday” eller den sidste dag for fragt inden juleaften. “Gratis fragt”-dagen på den 18. december er dagen, hvor rigtig mange forhandlere (ja, du har gættet det) tilbyder gratis fragt, og sidst men ikke mindst er lørdagen lige før jul en utrolig travl shoppingdag. Planlæg dine kampagner og rabatter i forvejen!

 

DET VIGTIGSTE I SIDSTE ENDE

Vigtigheden af det her kan ikke understreges nok: Sørg for at analysere dit datamateriale fra sidste års sæson. Med gode værktøjer burde du kunne foretage skarpe beslutninger ud fra, hvad der blev gjort (og hvad der skete) sidste år. Der er bestemt ingen grund til, at du “guess-timerer” eller begiver dig ind i julesæsonen i blinde, når du har alle svarene i dine datasæt.

Her får du et hurtigt kig på data fra nogle af vores kunder i UK sidste år (2015), som viser antal besøgende og indtægter. Som du kan se, er der et ret tydeligt spring i både sessioner og indtægter.

Clients analytics

Vores første eksempel er en mindre Vaimo UK-kunde, som aktivt promoverede både Black Friday og Cyber Monday.

Besøgende & Indtægter torsdag d. 26/11 til fredag d. 27/11
7k til 15k (øgning på 114%)
£7k til £38k (øgning på 442%)

Vi kan sammenligne denne kunde med en meget større Vaimo UK-kunde, som valgte ikke at promovere hverken Black Friday eller Cyber Monday.

Besøgende & Indtægter torsdag d. 26/11 til fredag d. 27/11
25k til 39k (øgning på 56%)
£13k til £53k (øgning på 307%)

Som det tydeligt fremgår, kan alle vore kunder forvente et boost i både trafik og indtjening, uanset marketingindsatsen. Ofte vil disse dage være årets største og dermed den tungeste test af din webshops servere, så forberedelse er vigtig, uanset om du planlægger at deltage i udsalget eller ej.

Som det sidste vil vi gøre dig opmærksom på at tracke og analysere ALT, hvad du foretager dig i denne sæson, så du senere kan se succesraterne i dine forskellige tiltag. Om du bruger Google Analytics eller et andet analyseværktøj, er ikke afgørende. Til gengæld er det vigtigt, at du bruger specifik tracking, så du effektivt kan bruge resultaterne fra de enkelte tilbudskampagner og kanaler. På den måde står du endnu stærkere til næste års julesæson.

Lad julehandlen begynde!


Kommentarer