EN GOD BRUGEROPLEVELSE

Det er ofte de helt små ting der kan løfte et webdesign. Mange af tingene er helt basale, og nogle som vi alle sammen kender, men sammenkoblet i harmoni kan det gøre en himmelvid forskel. Vi har en klar holdning til hvordan tingene skal bygges op, men erkender også at vi skal lære hele tiden. Nedenfor er min egen huskeliste, som jeg arbejder efter. Det er ikke en tjekliste, da der ikke er et facit. Det er mere en form for mentalt mindset jeg bevæger mig ind i. Den udvides hver dag, så hvis du har inputs hører jeg gerne fra dig.

Først og fremmest må vil hellere slå fast, at når jeg taler om design, er det ikke kun farver og former. Det er selvfølgelig en del af det, men designprocessen starter langt tidligere. Det absolut vigtigste når du skal have brugeren til at gøre noget aktivt, er opbygningen af informationer og valg. Din informationsarkitektur skal sikre at tingene gøres gradvist mere komplekse. Jeg så en gang en undersøgelse hvor 24 muligheder fik 3% til at købe og 6 muligheder fik 30% til at købe. Kan desværre ikke huske hvor, men det giver meget god mening i forhold til hvad jeg ser til daglig.

Den store udfordring ligger i, at vi har andre hensyn at tage. Prøv at forklare en slikbutik at de skal nøjes med at sælge chokofanter og tivolistænger fordi, det er lettere for brugeren at foretage et valg. Vælger de den strategi, tror jeg ikke, at de får mange besøgende. Brugeren vil gerne se hele udvalget. “Se det store udvalg” er jo en ganske udbredt call-to-action, der garanteret virker fint, men så kan vi ikke på næste side kun vise 6 af 200 produkter, blot fordi “en undersøgelse har vist at…”. Derudover vil butikken nok også gerne sælge det de har købt ind. Vi er nødt til at forholde os til virkeligheden.

DET MENTALE TUNNELSYN

Når man bevæger sig rundt på nettet har man et mentalt tunnelsyn. Man vil gerne se lyset for enden af tunnellen, så man er sikker på at man bevæger sig i den rigtige retning. Hvis det lys bliver blokeret, opstår der tvivl om retningen og man vender sig om, for at komme tilbage hvor man kom fra. Tilbage hvor det er trygt. Vores hjerne kører på autopilot og hvis autopilotens indbyggede kompas bliver forstyrret, er kun de allermest målrettede i stand til at komme videre. Det er præcis hvad der sker ved for mange valg. Men vælger ikke at vælge.

Der hvor vi kan gøre en forskel er ved at prioritere for brugeren. Vi opprioriterer noget og lader andet være sekundært. Brugeren vil gerne vide hvad der er mest populært, hvad andre har valgt, samt hvad der er bedst eller billigst. Det gør dem trygge at være som andre og ikke være den første der køber et produkt.

GOD BRUGEROPLEVELSE I PRAKSIS

GOD-BRUGEROPLEVELSE-I-PRAKSIS

Jeg ville så gerne komme med en 10-steps guide som bare kørte snor lige, men det er der 100 andre der har gjort før, og hver gang man prøver at følge sådan en guide, virker det ikke som forventet. Derfor er her blot nogle eksempler på hvordan man hjælper kunden til at vælge på en webshop.

1: Vi arbejder en del med at implementere Raptor Smart Advisor på forskellige shops. Vi har eksempelvis brugt den til at vise relevante produkter i toppen af listevisninger. Det giver en god brugeroplevelse, at man serverer noget de gerne vil se. Raptor gør dette arbejde rigtigt godt og har en langt mere avanceret algoritme, end shopsystemerne selv.  Jeg synes den leverer et godt resultat og vi kan se på tallene at det virker.

2: Min tidligere kollega Mogens Møller giver i denne film en introduktion til hvordan man benytter badges til at klassificere produkter, men husk at holde antallet nede, ellers mister det sin relevans for brugeren. Når du klassificerer tager du samtidigt et valg for kunden, så “bedst til begyndere” eller “mest for pengene” virker rigtigt godt.

3: Whitespace eller tomme områder kan hjælpe til at fremhæve det, der virkelig betyder noget. Mange har tendens til at “bruge” tomme områder til noget andet. Her er enkelthed igen nøgleordet. Luft giver en lavere visuel kompleksitet og tydeliggør din call-to-action.

4: At fjerne valg, men stadig give valgmuligheder er guld værd i beslutningsfaser. Eksempelvis i en checkout fase, er der ofte ting, der lige så godt kan være forudvalgte. Betalingsmuligheder eller leveringsmetode kan du lige så godt lave en foretrukket for brugeren, ud fra statistik. Det gælder faktisk alle steder, hvor du gerne vil have kunden til at gøre noget.

5: Lad egoet blive uden for døren og forhold dig til facts. Du kan med fordel bruge data til, at teste om dine ting virker. Splittest og brugertest er fantastiske, men ofte kan du også få masser af valid data ved, at bruge eventtracking, og sende det over i Google Analytics. Dette giver en rigtigt god fornemmelse af om du arbejder i den rigtige retning.

Hvis du allerede laver content i dag, eller blot skal tage beslutninger om design eller optimeringer, håber jeg du vil have nogle af ovenstående ting baghovedet. Det er ihvertfald nogle af de ting der hjælper, til en god brugeroplevelse. Og som tidligere nævnt, hører jeg gerne dine tanker om hvad der er en god brugeroplevelse.


Kommentarer