FÅ SUCCES MED MAGENTO – 9 GODE RÅD

Magento er en fantastisk platform, hvis du vil have succes med e-handel. Den favner alle aspekter og er skalérbar, så den kan rumme virksomheder der vil vækste. Men som alle større løsninger og IT-systemer, kræver den at man har styr på processer. Her følger 9 tips som er vejen til succes.

 

#1 KEND DIT ANSVAR

Magento er baseret på Open Source modellen, der giver dig fuld frihed til kode og data i din platform. Open Source har taget fart, og er i dag populært blandt mellemstore til store organisationer og virksomheder. Begrundelsen skal findes i leverandør frihed, samt ikke at være begrænset i funktioner og muligheder. Hvilket ofte er låste eller begrænsede ved proprietære/leje systemer.

Derfor er Open Source interessant

  • Alle kan udvikle og integrere med Magento, da alt er åbent for udviklerne
  • Magento kan videreudvikles og tilpasses til kundespecifikke behov
  • Udviklere over hele verden bidrager til udviklingen, foruden Magentos egen udviklingsafdeling på 180 udviklere
  • Sikkerhedsrisici opdages og rettes hurtigere

Med frihed, følger stort ansvar
Når du vælger Open Source, kan det sammenlignes med at blive førstegangs husejer. Det betyder, at du skal være bevidst om, at når du vælger Magento – vil du have det endelige ansvar for din platform. Det gør, at du ikke direkte kan stille din leverandør til ansvar for fejl i Magento eller fejl opstået ved brugen af 3. parts moduler/dataintegration. Det gør, at du skal forvente en økonomi i at sikre opdatering og vedligeholdelse af din shops platform. Udgiften skal holdes op mod dine muligheder med Open Source samt besparelsen ift. lignende proprietære/leje systemer.

#2 VÆLG EN KOMPETENT OG ERFAREN PARTNER

Magento kræver sin udvikler – og specifik erfaring med Magento er en nødvendighed i større projekter. Udvikles der i Magento på forkert grundlag, vil det koste dig fejl, nedetid og store problemer, hvis du senere vil opdatere for at få nye features og security/bug fixes. Magento har en kompleks kode og databasestruktur – hvilket kan gøre det til lidt af en mundfuld, for selv erfarne udviklere (uden Magento erfaring), at overskue.

Årsagen til den komplekse opbygning, skal findes i fleksibiliteten og skalérbarheden i systemet. Samme fleksibilitet og skalerbarhed der gør Magento til et fremtidssikret valg som platform, da platformen agilt kan følge dine nye behov.

Sådan finder du en troværdig partner

1) Referencer
Inden du indleder et samarbejde, kan du med fordel gennemgå partnerens referencer eller bede partnere om at udlevere minimum 3 referencer du må kontakte.

Når du kontakter referencer, bør du altid spørge om:

  • Partnerens troværdighed; overholdes aftaler og er der høj moral i samarbejdet?
  • Partnerens evne til at sikre stabil drift og udvikling efter projektlevering
  • Hvor stort kendskab partneren har haft til Magento i forløbet?

2) Officiel Magento Solution Partner
Et officielt partnerskab med Magento signalerer, at partneren har opfyldt kompetencekravene til at kunne blive optaget som partner. Det bevidner om minimum antal Magento deployments med henholdsvis Magento Community & Enterprise.

3) Magento Certificerede udviklere
Magento certificerede udviklere kender indgående til Magento best-practise, og kan afdække den bedst tænkelige tekniske løsning med baggrund i behovet. Overholdes best-practise betyder det, at din platform vil kunne opgraderes løbende og at du vil minimere eventuelle fejl efterfølgende.

#3 LANCÉR HURTIGT, OPTIMÉR LØBENDE

Med mere end 6.000 udvidelsesmuligheder og alverdens funktioner og features for sine fødder, kan man hurtigt blive fanget i at ville brillere med et tungt teknisk setup med personificeret indhold, automatiske e-mails og funktioner, der ville gøre selv en elektronik ingeniør misundelig.

Features skaber ikke din succes alene – de skal være gennemtænkte og for at kunne være gennemtænkte, er du nødt til at komme helt tæt på dine kunder.
Vi er overbeviste om, at du lærer dit forretningspotentiale bedst ved en kombination af webanalyse, splittest, brugertest og spørgeundersøgelser.

Byg din forretning på rigtige data – og agér på data, i stedet for personlige overbevisninger og mavefornemmelser. Derfor er vores anbefaling altid at bygge en easy-to-launch løsning i 1. step, og hurtigt udvikle i et kontinuerligt flow baseret på data, kontra mavefornemmelser.

Det giver dig den fordel, at du hurtigere får din nye løsning i luften, holder motivationen og skaber omsætning og indtjening.

#4 FÅ EN LØBENDE MAINTENANCE PLAN

Magento udkommer med en ny version halvårligt. Ofte indeholder versionen bugfixes samt featureupdates. Skifter versionen versionsnummer (eksempelvis fra 1.7.x til 1.8.x) er det typisk en indikation om, at systemet har gennemgået en større opdatering. Vi anbefaler, at du minimum gennemfører en opdatering én gang årligt – svarende til hver anden Magento version.

Du kan bede din leverandør om at planlægge en vedligeholdelsesplan sammen med dig. Du bør ligeledes sikre at vigtige security patches automatisk deployes din Magento installation kort tid efter udgivelse.

Bemærk, at er best-practise ikke overholdt i din udvikling, kan det betyde, at du ikke vil kunne opgradere din platform, uden at miste eventuelle tilpassede funktioner.

#5 VÆLG MAGENTO OPTIMERET HOSTING

Det er ikke uden grund, at Magento ofte omtales som en ressourcetung platform. Succesen i en high performance Magentoløsning ligger ikke alene i det hardware platformen installeres på, men især i detalje konfigurationen af web- og databaseserveren.

Vælger du ikke en optimeret Magento hostingløsning eller en hostingpartner uden dokumenteret Magento erfaring – vil du med garanti skulle kompensere i størrelsen af hardwaren og derved får du en forhøjet omkostning.

Kend altid dine betingelser ved køb af hosting, især omkring bindingstider og opgraderingsmuligheder.

#6 FÅ EJERSKABET AF DIN PLATFORM

Selvom Magento er open source, er det ikke altid ensbetydende med, at du frit kan flytte din platform fra én partner til en anden.

Din samarbejdspartner kan stadig have ejerskabet af den kode eller det design som er leveret – hvilket har direkte betydning for, hvad du kan tage med dig i et evt. samarbejdsskifte. I værste fald kan det betyde, at du skal frikøbe din løsning. Husk derfor altid at gå dine kontrakter nøje igennem og stil kritiske spørgsmål.

En god indikator for om din leverandør giver dig fuld frihed er, om du har fuld adgang til din server – og dermed din platform.

#7 UNDGÅ FOR MANGE 3. PARTS MODULER

Magento giver dig adgang til mere end 6.000 udvidelsesmuligheder. Udvidelserne fås i henholdsvis gratis og betalte versioner. Modulerne giver hurtig adgang til ekstra funktionalitet, og som oftest et meget økonomisk attraktivt alternativ til egen udvikling.

Installation af 3. parts moduler sker med risici for performance drops og konflikter med eksisterende funktioner. Installerede 3. parts moduler bør derfor altid gennemgås for eventuelle performance leaks og konflikter, der kan nedsætte hastigheden for dine kunder, samt være en faktor for fejl.
Benyt kun direkte nødvendige moduler. Gamle moduler, der ikke længere er i brug bør fjernes. Med flere moduler (især fra flere forskellige leverandører) øger du risici for fejl og konflikter.

Ved opgradering af Magento kan der være behov for, at enkelte moduler også skal opgraderes. Dette fremgår ofte når du køber modulet.

#8 PERFORMANCE OPTIMÉR LØBENDE

Magento bliver træt med tiden – eller ihvertfald trænger det til en grundig rengøring. Som oftest sker det i forbindelse med, at der oprettes flere varer, flere ordrer, mere udviklet funktionalitet og en voksende log-historik.

Vi anbefaler, at der halvårligt laves en mindre performance audit og oprydning, der sikrer, at din platform altid performer bedst muligt. Oprydning tager nødvendigvis ikke lang tid – og kan evt. med fordel kobles ind i din vedligeholdelsesplan.

Bemærk, at du med Magento Enterprise har et bedre performance grundlag.

#9 KEND DINE MULIGHEDER

Med investering i en så featurerig platform som Magento er det vigtigt, at du kender både muligheder og begrænsninger. Det kan især gøre sig gældende i forbindelse med dine salgsmuligheder på shoppen. Herunder opbygningen af landingpages, brugen af kampagneregler mv.

Via Magento U (udbydes via www.magento.com) har du adgang til intensive træningskurser i alt fra strukturering af katalog og produkter til kampagne opbygning.

Tilpasset undervisning kan også, som oftest, bookes hos din Magentopartner. Du kan med fordel også udfordre din samarbejdspartner på, hvor du kan få mere ud af din Magentoløsning ved at benytte de standardfeatures, der er i systemet.

Husk dog altid at deltage med minimum 2 personer ved eventuel undervisning, så har I intern sparring – og ved evt. fravær/barsel/opsigelse, skal du ikke lave investeringen igen.


Kommentarer